Praca z automatami spawalniczymi

czająco się nagrzał? Gdy ma się za pasem lata doświadczenia w tej branży, takie rzeczy się po prostu wie. Co zrobić gdy ktoś dopiero zaczyna pracę ze spawarką? Pierwszą ważną sprawą, jest sprawdzenie instrukcji i innych materia

Praca z automatami spawalniczymi

Sprawdzanie temperatur przy spawaniu wykładzin

Łącząc materiał na gorąco, wykładzinowy bądź izolacyjny, zawsze stajemy przed dość poważnym problemem - po czym poznać, że element wystarczająco się nagrzał? Gdy ma się za pasem lata doświadczenia w tej branży, takie rzeczy się po prostu wie. Co zrobić gdy ktoś dopiero zaczyna pracę ze spawarką?

Pierwszą ważną sprawą, jest sprawdzenie instrukcji i innych materiałów od producenta wykładziny i spawarki. Często umieszczane są tam dość obszerne komentarze i wskazówki, jak wizualnie ocenić czy materiał nagrzał się wystarczająco.

Dla osób które nie wierzę swojemu instynktowi w tej sprawie, a chcą mieć pewność że wszystko będzie się trzymać, polecamy termometr laserowy. Sprytne urządzenie która na odległość i w ułamku sekundy, poda dokładną temperaturę powierzchni materiału.


Zmiany w materiale podczas spawania

W czasie spawania w obrębie działania wysokiej temperatury w stali zachodzą pewne przemiany cieplne, osłabiające jej wytrzymałość. Połączenie spawane zmniejsza wytrzymałość materiału o następujące wartości:

wytrzymałość na rozciąganie k'r = 0,8 kr
wytrzymałość na zginanie k'g = 0,9 kr
wytrzymałość na ściskanie k'c = kr
wytrzymałość na ścinanie k't = 0,65 kr

W starszych książkach można znaleźć informację o osłabiającym wpływie spoiny, wówczas do obliczeń wytrzymałościowych używano grubości obliczeniowej, która jest o 30% mniejsza niż rzeczywista grubość materiału w miejscu spoiny, lub też na końcach dodawano kratery o długości 1 ? 1,5 grubości spoiny, lecz nie uwzględniano ich w obliczeniach ze względu na niepełny przetop.

Przy nowszych spawarkach już nie stosuje się żadnych poprawek, technologia pozwala na wykonanie spoiny o pełnych właściwościach już od samego początku spawania.

Połączenie spawane często wymaga dodatkowej obróbki spoiny. Często na powierzchni spoiny wydzielają się drobne cząstki żużlu, które mogą być niebezpiecznie ostre. Spoiny spawane często szlifuje się zgrubnie, zanim spawana konstrukcja zostanie użyta.

Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Po%C5%82%C4%85czenie_spawane


Typy połączeń spawanych

Encyklopedycznie o rodzajach spoin, dzięki Wikipedii:

spoiny czołowe ? są to spoiny powstające pomiędzy ścianką elementu tworzącą jego grubość a drugim z łączonych elementów. Jeżeli obejmują one całą grubość elementu to nazywamy je spoinami z pełnym przetopem. Natomiast gdy spoina nie obejmuje całej grubości elementu, wówczas mówimy o spoinach z tzw. niepełnym lub częściowym przetopie. Występują w złączach doczołowych i kątowych.

spoiny pachwinowe ? wykonane są w rowku utworzanym przez nieukosowanie ścianki elementów łączonych. Występują w złączach kątowych i przylgowych.

spoiny brzeżne ? brzegi blachy przygotowuje się przez podgięcie. Spawanie odbywa się w zasadzie bez dodania spoiwa. Maksymalna grubość blach stosowana przy tego typu złączach to 3mm. Występują w złączach doczołowych i przylgowych (odmiana złącza kątowego).

spoiny otworowe ? polegają na wypełnieniu spoiwem otworu okrągłego lub podłużnego, wykonanego w jednej z blach złącza. Występują w złączach zakładkowych.

spoiny punktowe ? powstają poprzez przetopienie jednej z blach i wtopieniem się w blachę znajdującą się pod nią. Występują w złączach zakładkowych.


Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Po%C5%82%C4%85czenie_spawane



© 2019 http://almatextil.com.pl/